רשיונות להשמעת מוזיקה

תן לנו להוריד לך דאגה אחת מהראש

השמעת מוסיקה בעסק מחייבת על פי החוק קבלת רישיון להשמעתה מבעלי הזכויות במוסיקה.

על מנת להקל עלייך בתהליך קבלת הרישיון והסדרתו, נדאג להתנהל עבורך ובשמך מול הפדרציה הישראלית למוסיקה,

ולהסדיר עבורך את הרישיון המתאים ואף את התשלום בעבורו.

לוגו הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בעמ

החל מ 1/2016 הסדרת רישיונות השמעה של אקו”ם נעשית ישירות מולם.

ריכזנו עבורך תשובות לכל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול ...
מה פתאום לשלם בשביל המוסיקה ?

המוסיקה ממנה אתה נהנה היא פרי עמלם של אומנים ומלחינים שהשקיעו כישרון, זמן, והרבה מאוד כסף בהפיכת הכישרון שלהם למוסיקה. כשאתה קונה דיסק אתה קונה גם את הזכות להנות ממנו באופן פרטי.

מה ההבדל בין השמעה פרטית (בבית שלי) לבין השמעה פומבית (בעסק שלי לדוג') ?

במקרה של השמעה פרטית כל עוד קנית את המוסיקה באפשרותך להשתמש בה ללא הגבלה ולבלבד שהמוסיקה מושמעת באופן פרטי. במידה ותבחר להשמיע את המוסיקה בפומבי עלייך לקבל את הסכמת בעלי הזכויות במוסיקה לכך, או במילים אחרות, לקבל רישיון להשמעה פומבית של המוסיקה.

מי הם בעלי הזכויות במוסיקה ?

בעלי הזכויות במוסיקה הם על פי רוב האומנים/יוצרים, המלחינים והמפיקים. מאחר ובעלי הזכויות לא יכולים לגבות בעצמם את הזכויות מכל מי שמשתמש ביצירות שלהם, הם הקימו לעצמם מס' מנגנוני גביה ואכיפה שתפקידם לשמור על זכויות היוצרים. גופים כאלה קיימים בכל העולם גם בישראל.

מי הם בכלל אקו"ם והפדרציה ?

אקום והפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות מהווים את שני מנגנוני הגביה והאכיפה הגדולים ביותר בישראל. אלו שני גופים שונים ובלתי תלויים. אקו"ם מייצגת את האומנים והמלחינים (בארץ ומחו"ל) ואילו הפדרציה הישראלית מייצגת את המפיקים – בד"כ חברות התקליטים. בפדרציה חברות רוב חברות התקליטים בארץ והיא חברת בת של פדרציות עולמיות בהן חברות חב' התקליטים הגדולות מחו"ל. אקו"מ והפדרציה הוכרזו כמונופול והם נמצאות בפיקוח של הממונה על ההגבלים העסקיים.

האם אני חייב לשלם בשביל להשמיע מוסיקה בעסק שלי ? מה יקרה לי אם לא אשלם ?

החובה לשלם עבור השמעה פומבית מעוגנת בחוק זכויות יוצרים ועל כן עבירה על חוק זה יכולה לגרור סנקציות משמעותיות מאוד.

מי קובע כמה אשלם ? לפי מה נקבע התשלום ?

גובה התשלום בעבור רישיון השמעה נקבע בהתאם לסוג העסק וגודלו הנקבע במשתנים שונים. המבחן על פיו נקבע רישיון שונה לעסקים שונים הוא מבחן 'אגביות' המוסיקה, או במלים אחרות – עד כמה המוסיקה 'משתתפת' ביצירת ההכנסה ועד כמה היא משמעותית בעסק. ככל שהמוסיקה משמעותית יותר יקבע מחיר גבוה יותר עבור רישיון ההשמעה. לדוג': המחיר לרישיון השמעה למסעדה עם 50 מק' ישיבה שונה מהמחיר לרישיון השמעה לבר עם אותו מס' מקומות. למה ? פשוט בגלל שהמוסיקה בבר הרבה יותר משמעותית מהמוסיקה במסעדה. לפי אותו עיקרון מסעדה עם 50 מק' תשלם יותר עבור רישיון השמעה מחנות בגדים בשטח של 50 מ"ר.

האם אני יכול לערער על גובה התשלום ?

בהחלט כן אך על מנת לא לבזבז את זמנך איננו ממליצים לך לעשות זאת. המחירונים השונים אושרו על ידי המומנה על ההגבלים העסקיים והם מייצגים אמות מידה פשוטות וברורות לתשלום. במידה ונקבע לך תשלום שאינו מייצג את סוג ו/או את נפח/שטח העסק שלך כמובן שניתן לערער על כך. במקרה כזה על פי רוב תאומת ותבדק טענתך בשטח ע"י אקו"ם והפדרציה ובמידה ותמצא צודק ישונה התשלום בהתאם.

האם רישיון ההשמעה מכסה הופעות אומנים ?

לא. הרישיון המוצע על ידנו מכסה רק את הרישיון הנדרש עבור השמעה מכנית – היינו השמעה באמצעות מחשב/קלטות/דיסקים. עבור הופעות אומנים יש לדאוג לרישיון מתאים בנוסף.

יש לי עסק עונתי. האם אני צריך לשלם על שנה שלמה ?

לא. בעל עסק עונתי ישלם בהתאם לתקופת פעילות העסק בפועל. חובת הוכחת העונתיות חלה על בית העסק עצמו וכל דרישה לתשלום עונתי נבדקת ע"י אקו"ם והפדרציה לגופה.

למה אני צריך אתכם ? אני יכול לשלם לבד ?

בעל עסק בהחלט יכול לשלם לבד את דמי הרישיון ולהתנהל ישירות מול אקום והפדרציה. היתרון בלהשתמש בשירותנו נובע בעיקר מהחסכון המשמעותי בזמן וב'כאב ראש'. התשלום בעבור רישון השמעה משולם לנו בהוראת קבע חודשית ואנו מעבירים אותו לאקו"ם והפדרציה בשם בית העסק.